GRATIS VERZENDING OP IEDERE ORDER | VOOR 23:30 BESTELD, MORGEN IN HUIS | 30 DAGEN BEDENKTIJD

GRATIS VERZENDING OP IEDERE ORDER

VOOR 23:30 BESTELD, MORGEN IN HUIS & 30 DAGEN BEDENKTIJD

• eurosign
  • poundsign
  • dollarsign

- NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE! - NEW SS19 COLLECTIONS NOW LIVE!

De Gräns tussen geniaal en gek.

Verraad in de familiaire sfeer, wraaklustige, gender-neutrale trollen en kinderporno. Hebben we het over een format van een nieuw RTL programma? Nee, de Zweedse film Gräns (vertaling: Grens) draait om deze thema’s en ik kan je vertellen man bro: ik weet niet of ik je aanraad om ‘m te gaan zien of niet. De film liet me achter met een hele hoop onverwerkte emoties die gingen van positief tot negatief tot andere waarderingen waarvan ik niet eens wist dat die bestonden.

Bro, laat me beginnen met vermelden dat ik gewoon rustig naar Bon Bini Holland 2 wilde, m’n verstand op nul zetten en daarna een recensie schrijven zo luchtig als wahed cracker met kapotveel gaatjes. Toen ik dat in de roemruchte Echte Vrienden appgroep gooide, werd ik met tientallen schuine ogen aangekeken. In plaats daarvan suggereerden zogenaamde filmkenners dat ik naar Gräns moest gaan en dat mijn leven daarna nooit meer hetzelfde zou zijn. En wat hadden ze een groot gelijk, bro.

De film gaat over Tina, een spuuglelijke vrouw die bij de douane werkt omdat zij kan ruiken wat mensen voelen. Tot hier is het plot nog redelijk onschuldig en intrigerend. Het kreng snuffelt er lustig op los als ware zij het nieuwe lid van Yung Internet, en haalt verdachte mensen uit de rij voor de boot naar Finland. Tot ze op een dag een guy besnuift die een chip bezit waarop later kinderporno blijkt te staan. Vanaf hier gaat het heel snel bergafwaarts. Voor de mensen die de film nog willen zien, stop vlak hier met lezen.

Plotseling doemt er een guy op bij de douane die net zo lelijk is als de hoofdpersoon. Spoiler alert, ze blijken allebei trollen te zijn. Haar hele leven was een leugen. Fast forward: ze gaan wiepen. Dit is een scene die duidelijk de ambivalentie van de film schetst. De scene is fantastisch, verschrikkelijk, hilarisch, ontroerend, dramatisch, banaal, fascinerend en kolderiek tegelijk. Tot aan deze scene gaan we er vanuit dat beide personages eunuchen zijn zonder geslachtsorganen. Maar wanneer ze elkaar opwinden, doemt er bij het vrouwtje opeens een heel erg lelijk maar ook schattig klein piemeltje op waarop ze, exorbitant dramatisch in beeld gebracht, een traan laat. Vervolgens wiept ze de man keihard. Laten we nog een keer benadrukken dat ik gewoon rustig Bon Bini Holland wilde om te dijenkletsen om Pingping en Judeska. In plaats van het helemaal opnieuw moeten rangschikken van mijn kaolo range of emotions.

Er vallen ook positieve dingen over de film te zeggen. Zo is het liefdesverhaal van de twee trollen gebaseerd op een zoektocht van de twee wezens naar culturele identiteit binnen de mensenwereld. Ik wil daar heel graag een heel verhaal over ophangen over de melancholie van vervreemd zijn en verlangen naar innerlijke vervolmaking en al die shit. Ook het feit dat de mannelijke trol ergens in de film een kind baart en de vrouw een piemel heeft, biedt mogelijkheid tot een moralistisch verhaal over agenderen van gender equality en zo. Maar ik wilde vooral focussen op hoe TERINGRAAR DEZE FILM IS.

Kortom, ga deze film niet kijken tenzij je jouw eigen persoonlijkheid nadien weer helemaal opnieuw in elkaar wil moeten leggen als een puzzel met duizenden stukjes. Ga de film wel kijken als je een snobistische aansteller bent die zich te goed voelt voor de normaalheid van Pathe-films. En tot slot, wie gaat mee naar Bon Bini Holland?

Recent blogposts